25 lis 2010

"Wypadliśmy świetnie dzięki świetnej kampanii"

Szanowny Warszawski Polityku Prawa i Sprawiedliwości,

Kilka dni temu Gazeta Wyborcza zacytowała Pańską wypowiedź:
(...) W warszawskich szeregach partii Jarosława Kaczyńskiego nastroje jednak dopisują. Główny powód radości terenowych działaczy to przekroczenie sondażowych notowań, które dawały PiS zaledwie kilkanaście procent. - Ocaliliśmy nasz wynik. Wypadliśmy świetnie dzięki świetnej kampanii - ocenia sytuację jeden z warszawskich polityków tej partii.
Źródło: Link do strony.

Ponieważ najwyraźniej ma Pan problemy ze zrozumieniem wyniku Prawa i Sprawiedliwości w Warszawie, pozwolę sobie na przedstawieniu kilku nieskomplikowanych porównań.

Oto jakie są rezultaty tej świetnej kampanii:

W wyborach do Rady Warszawy Prawo i Sprawiedliwość uzyskało 24,47% głosów, 151 571 głosów i w efekcie uzyskało 17 mandatów. Różnica pomiędzy Platformą a Prawem i Sprawiedliwością wyniosła prawie 20 punktów procentowych.

Cztery lata temu w wyborach do Rady Warszawy Prawo i Sprawiedliwość uzyskało 29,38% głosów, 196 575 głosów i otrzymało 22 mandaty. Cztery lata temu różnica pomiędzy pierwszą Platformą a Pana partią wyniosła 11 punktów procentowych.

W wyborach 2010 Pańska partia uzyskała mniej mandatów, mniej głosów, mniejszy procent głosów, a Platforma zwiększyła swoją przewagę i uzyskała bezwzględną większość.

Jeżeli porównać wynik tych wyborów z innymi wynikami z ostatnich lat za pomocą procentu głosów oddanych na partie, to wynik jest na tym samym poziomie, co najgorszy wynik PiSu w Warszawie od 2005 roku, czyli 23.79% uzyskane w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Kandydat popierany przez Prawo i Sprawiedliwość w tych wyborach otrzymał 149 200 głosów (mniej niż PiS) i 23.16% głosów. Cztery lata temu Kazimierz Marcinkiewicz otrzymał w pierwszej wygranej turze 272 050 i 38,67% głosów. Teraz kandydatka Platformy została ponownie Prezydentem już po pierwszej turze.

Wynik uzyskany w dzielnicach powinien być głównie oceniany za pomocą mandatów. Oto zestawienie porównujące mandaty uzyskanie w poszczególnych dzielnicach w wyborach 2006 (407 mandatów) i w wyborach 2010 (409 mandatów):



Prawo i Sprawiedliwość straciło 31 mandatów radnych. W 15 dzielnicach straciło mandaty radnych dzielnicowych, w dwóch uzyskało tyle samo co cztery lata temu, w jednej zyskało jeden mandat. To wyjątkowy zbieg okoliczności, że na Ursynowie możecie mieć wpływ na wybór burmistrza, pod warunkiem, że poprzecie Nowy Ursynów.

Jeżeli powodem do dobrego samopoczucia jest tylko fakt, że partia uzyskała lepszy wynik, niż w sondażach, przy jednoczesnej porażce na prawie każdym warszawskim froncie, to tylko pozostaję pogratulować. Jesteście największą partią opozycyjną w Warszawie.

Politycy, którzy a) nie mają większych ambicji niż dwadzieścia kilka procent b) po ewidentnej porażce dzielą się swoją radością z Gazetą Wyborczą - powinni na poważnie zastanowić się nad tym co robią w warszawskiej polityce.

Z poważaniem,

12 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Dokładnie tak!
swoją drogą to jest pierwszy artykuł, jaki mialem okazję przeczytać, który opisuje wynik 2010 na tle wyborów 2006, a tylko takie porównania mają wartość merytoryczną. Gratulacje dla Autora.
Pawel K.
(swoją drogą ta ordynacja zw. proporcjonalną to prawdziwy dramat).

Anonimowy pisze...

Przecież i PiS i SLD odpuściły Warszawę ze względu na wewnątrzpartyjne rozgrywki(Kaczyński chciał udupić Kluzik, Poncyliusza i Jakubiak(mocnych w W-wie, Napieralski- Olejniczaka). Dlatego PO i HGW dostały Warszawę podaną na tacy;-)

Anonimowy pisze...

Nie zgodze sie, ze to z powodu decyzji Napieralskiego - Olejniczak nie mial szans w stolicy - owszem podniosl w programie budowe szpitali i ewentualny dostep do antykoncepcji - ale tak naprawde nawet nie skrytykowal dotacji dla Legii, choc jest kibicem Polonii, nie mowiac juz o tym, ze poza parkami i ogolnie pojeta budowa wszystkiego jego program w zasadzie nie istnial.

Na poziomie lokalnym - to drobne sprawy sa najwazniejsze i choc HGW wygrala dzieki PR-owcom to jednak pozostali kandydaci nie powinni isc za jej przykladem. Jesli Lewica chciala miec w ogole szanse na prezydenture powinna wystawic chociazby Borowskiego.

A Bielecki w zasadzie w porownaniu do HGW zla kandydatura nie byl, zwlaszcza, ze bardziej niz Platforma odwolywal sie do szeroko pojetej polityki spokoju. Problem polegal jedynie na tym, ze HGW zyskala kilka procent (przynajmniej, ale jak pokazal wynik wystarczajaco) dzieki rozbudowywanemu dzialowi prasowemu i setkach sztuczek za panstwowe pieniadze (typu reklamy - warszawa bezpieczna stolica, czy mistrzowski chwyt PR jakim bylo markowanie prac nad wersja beta strony miasta (zobaczymy, czy za kilka miesiecy da sie zarejestrowac samochod przez Internet ;-) )... Wystarczy, ze ktos nie interesowal sie zbytnio poprzednim programem, nie rozliczyl z obietnic czy nie pamietal wiszacego na stronie od kilku lat napisu prace techniczne w dziale rejestracji i juz kilka procent wyborcow wiecej (a nawet jeszcze wiecej), a w drugiej turze mogla byc niespodzianka, dlatego niemalze na granica prawa trzeba bylo rozstrzygac przetargi i zatrudniac swoich...

Anonimowy pisze...

Ty ostatni anonimowy, chyba nie rozumiesz polityki..zmień blog na bajkę o Misiu Uszatku...
Bielecki cienias jakich mało. fatalna kampania> co ten facecik powiedział: zero procedur, jestem managerem z Paryża, zburzymy bloki i przesiedlimy ludzi..itp. taki koleś nawet nie zasługuje na miano deputata w Omsku...PiS coś ty narobił tą kandydaturą- Bielecki nigdy nie podziekował Kaczyńskiemu- dziwne układy. Dośc tego - Bielecki do naukio kulturze osobistej, Kaczyński do stomatologa...

Anonimowy pisze...
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
lideksynubeka pisze...
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
pretm pisze...

Za brak związku z tematem.

mikon pisze...

Pytałem wyja google ale nie odpowiedział. Nie wiem gdzie zapytać więc zapytam tutaj. Gdzie jest spis nowo-wybranych radnych dzielnicy. Głównie chodzi mi o pragę południe?

pretm pisze...

PKW:

http://wybory2010.pkw.gov.pl/geo/pl/140000/146507.html

Zakładka Wyniki wyborów do rady.

lub na gazeta.pl

http://goo.gl/jrb3R

mikon pisze...

Wielki dzięki tego mi było trzeba. Przeglądałem już wcześniej tą stronę ale znalezienie tamtej zakładki było dla mnie zbyt skomplikowane :)

Anonimowy pisze...

Trzeba być naprawdę zdrowo chorym na takie dno jak HGW zagłosować!

Anonimowy pisze...

Problem w tym,że partie wogóle sensownych kandydatów nie przedstawiły i nie było na kogo głosować...;-)

Publikowanie komentarza

Uwaga: Komentarze nie są moderowane (poza wyjątkowymi przypadkami), ale proszę pamiętać, że każdy bierze odpowiedzialność za treść swoich wpisów.