17 wrz 2008

"Tramwajowa ekspansja" w budowie nowych tras tramwajowych?

Naiwność niektórych dziennikarzy jest przerażająca. Grzegorz Bruszewski w dzienniku Polska zapowiada tramwajową ekspansję Zarządu Transportu Miejskiego w artykule pod optymistycznym tytułem Będą nowe linie tramwajowe.

Pan Redaktor, aby udowodnić, że w obliczu nieudanego przetargu na II linie metra ZTM szykuje "tramwajową ekspansję" przedstawia linie, o których już wiemy od dawna i są obiecywane od kilku lat. Nie ma w tym nic nowego poza próbą sprzedania tych linii przez ZTM jako przyspieszenia, kiedy nie udało się z metrem. A to "będą nowe linie" oznacza, że może i będą, ale za wiele, wiele lat.

No to zacznijmy od początku. Fragmenty artykułu:
Zarządowi Transportu Miejskiego nie udał się przetarg na II linię metra, rozpoczyna więc tramwajową ekspansję. Będziemy mieli kilka nowych linii, a ciągłe remonty torowisk i wydzielenie ich od pasów jezdni mają przekonać warszawiaków do wyboru transportu szynowego.

ZTM chce więc wprowadzić dwie linie do Białołęki. Jedna od węzła Młociny przez most Północny do pętli znajdującej się między ulicami Ćmielowską a Botewa (na tarchomińskich Nowodworach). Przynajmniej na razie, bo docelowo pętla znajdowałaby się dalej na Białołęce, w okolicach osiedla Winnica, do której tramwaj pojechałby ulicą Światowida. Jednak żeby ją tam zbudować, trzeba wykupić pod nią grunty. A jeszcze tego nie zrobiono.
Źródło: Link do strony.

Tramwaje przez Most Północny? Most Północny to połowa 2011 roku a według wczorajszego Dziennik być może dopiero 2012. Wcześniej w kwietniu Dziennik pisał też o poślizgu trasy tramwajowej przez Most Północny. Link do artykułu.
Druga białołęcka linia ma pobiec ulicą Modlińską od pętli na Żeraniu FSO do krańca Winnica. Według planów ZTM jej część biegłaby w tunelu. Takie rozwiązanie jest tu nieuniknione, bo na planowanej trasie stoi estakada mostu Grota- -Roweckiego. W takim wypadku miasto musiałoby przebudować estakadę, ale może to zrobić dopiero po tym, jak zostanie wybudowany most Północny, czyli w 2011 roku, bo zakorkowałoby to Białołękę, Bródno i Targówek.

Dlatego też w planach budżetowych miasta w latach 2007-2012 taka inwestycja nawet nie jest wpisana. - Nie ma jeszcze projektu, ale nie zapominamy o nim - mówi Krajnow. Linia w przyszłości przejmie rolę dowożących do metra autobusów: E4 i E8.
Źródło: Link do strony.

Kolejna znana obietnica. Co z tego, że rzecznik ZTM o linie nie zapomina, skoro już od kilku miesięcy w innych gazetach piszą, że ta linia to daleka przyszłość. Jak ma się to do hasła rozpoczęcia "ekspansji"? Więcej np. w Dwa metry autobusu zamiast tramwaju.
Najbardziej zaawansowane są prace przy puszczeniu tramwajów przez most Krasińskiego, oczywiście jeżeli miasto zdecyduje się, czy go w ogóle budować. Linia biegłaby od pl. Wilsona do ul. Budowlanej na Bródnie.
Źródło: Link do strony.

Prace zaawansowane tylko mostu brak. W listopadzie 2007 Tramwaje Warszawskie już informowały "W chwili obecnej prowadzone są na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich prace projektowe dla trasy mostowej Krasińskiego - Budowlana wraz z torowiskiem tramwajowym."

Kiedy jednak pisze się o moście Krasińskiego warto pamiętać, że Pani Prezydent ostatnio zapowiedział, że zgodnie z życzeniem zainteresowanych, most nie zostanie otwarty przed Mostem Północnym.
Nowa linia ma się też pojawić na Bemowie, aby połączyć je z ulicą Kasprzaka. Inwestor ma ukończyć trasę w 2014 r., bo część torowiska jest już gotowa.
Źródło: Link do strony.

Rok temu wstępnie Tramwaje Warszawskie zakładały zakończenie rozbudowy trasy w 2013.
Ostatnim dużym projektem byłoby połączenie Dworca Zachodniego z Wilanowem. Byłby to historyczny już powrót tramwajów do tej dzielnicy.
Źródło: Link do strony.

Obiecywane w kampanii wyborczej przez Hannę Gronkiewicz Waltz. Jeszcze w styczniu w Gazecie Stołecznej Leszek Ruta twierdził, że na ta linię nie wystarczy pieniędzy w tej kadencji, bo środki pochłonie metro. Skoro nie wycofano się z budowy II linii metra to gdzie znajdą się pieniądze na tą linię i kiedy?

Podsumowując: Gdzie ta "tramwajowa ekspansja" w budowie nowych linii wywołana fiaskiem przetargu na metro, skoro wszystkie nowe linie są znane, a terminy nadal takie same lub niepewne?

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Uwaga: Komentarze nie są moderowane (poza wyjątkowymi przypadkami), ale proszę pamiętać, że każdy bierze odpowiedzialność za treść swoich wpisów.